måndag 11 januari 2010

Puerto Avventuras

Hola amigos!

Igår hade vi en helt fantastisk dag i en stad som heter Puerto Avventura! Det är en slags turiststad som vi förstod det med superlyxiga lägenhetskomplex och villor som till största del ägs av amerikaner verkar det som :) Iaf så har de byggt allt runt en massa havsbassänger där det lever delfiner, sjökor och sjölejon. Där kan man alltå strosa runt och kolla på dem där fantastiska djuren utan att betala en krona!

Vi tog alltså collectivo dit, det är jättesmidiga bussar som plockar upp och lämnar en lite här och var, var ca sju kr pp. Alltså ingenting i princip :) Vi hoppade glatt av i Puerto Avventura och gick först så klart helt fel håll... hamnade i någon väldigt enkel typ av by där vi nog såg lite vilsna ut. alla ropade iaf "hola" till oss och log.... när vi började fråga om var delfinerna fanns tittade de lite skumt på oss, men till slut insåg vi att vi skulle gå helt åt andra hållet :) Så det var bara att knata tillbaka samma väg och alla hälsade igen :)

Till slut hamnade vi iaf rätt och då var det liksom ingen tvekan om saken... securitas, stora golfbanor, sjöar, flotta hus och amerikanare....

Sen kan jag ju säga att Melanie var i himmelriket :) Och det bästa av allt, vi bokade tid för simning med delfinerna. Vilket var riktigt najs kan jag lova :) Det blev först ett litet skräckscenario innan vi var där bara... när jag hade bokat skulle vi gå och betala med mitt kort, och fick gå till en butik där. Jag drog glatt fram mitt kort... och det ville inte funka. De drog och drog, och det gick inte. Gissa om vi började bli svettiga... till slut fick vi gå till en bankomat... och där funkade det inte heller! Eddie hade så klart inte tagit sin plånbok med sig heller och där stod vi... Danilo var så söt och erbjöd oss att prova med hans kort, men han hade tyvärr inte täckning då... så till slut på något vänster lyckades jag få ut pengar från bankomaten (jag visste ju att jag hade pengar på kortet)... vet inte om jag hade tryckt på fel knapp från början eller nåt... herregud vilken pärs :)
Men till slut hade vi betalat och fick hämta våra life-vests och gå ner i vattnet med dessa underbara djur :) Suveränt härligt! Och många bilder blev det :) Här följer några:

Man fick göra olika saker med delfinerna, krama, pussa, åka bellyride och bli puttad med nosen mot fötterna i riktigt hög fart. Som sagt, riktigt häftigt och ett underbart minne :)
För övrigt vaknar vi bokstavligen med tuppen här varje morron, den galer friskt vid fyra-femsnåret ;) Fast vi är morronpigga och kvällströtta här kan man lugnt säga...
Hotellet är jättemysigt och ägs av ett italienskt par, så vi känner oss hemma. Idag blir det liggläge på stranden, och snorkling. Vi ska till Akumal så kolla länken så kanske ni ser oss :)
Ha det :)























7 kommentarer:

gaggan sa...

Härligt för Melanie! Och er andra också förstås... :)

SarahB sa...

Gaggan: Det var riktigt mysigt kan jag lova :)

Helene sa...

Ser verkligen underbart ut!! Man blir bara "lite avis" här i vinterkylan.

Anonym sa...

Hej på er!
Så underbart att få simma med delfinerna.Härligt för Melanie
att drömmen blev verklig.Hoppas att ni får en underbar resa och
att ni får uppleva mycket spännande.Följer din blogg..
kram susanne
ps. övriga hälsar

SarahB sa...

Helene: Det var verkligen underbart :) Ett minne för livet. Vad gäller kylan kan du trösta dig med att vi har det ganska kyligt på kvällarna här, så vi fryser lite vi också ;)

Susanne: Ja, det var verkligen härligt att äntligen få uppfylla hennes dröm :) Roligt att du följer vår blogg:)

Anonym sa...

Hoppas att ni ser The cove.

Angelica sa...

Kommer du ihåg vad delfinsimmet kostade? Jag håller på att göra en budget :-)